Instalarea rețelei Hi-Fix s-a făcut în luna mai. În acest an Slave2 a fost montat la Sulina. Am prestat servicii pentru IFLGS. IFLGS avea o secție la Palazu Mare care era condusă de ing. Horobeanu. S-a lucrat cu nava Mangalia. Nava Mangalia care acosta în portul Tomis, avea prevăzută o gaură în chilă, fiind pregătită pentru foraje geotehnice necesare viitoarelor amplasamente ale platformei Gloria.De această dată s-a început cu operațiunile de calibrare a rețelei Hi- Fix. La operațiune participa o echipă de topografi care vizau antena Hi-Fix și rezultau niște coordonate calculate.Simultan erau citite coordonatele pe navă. Se făcea diferența lor și apoi o medie patratică. Nava staționa din zona de sud Mangalia până la Mamaia, în zona Ciotica- Perișoru și in zona Sf.Gheorghe –Sulina.
Cunoscând importanța lucrărilor care urmau să se execute în acest an și faptul că noul nostru client nu era familiarizat cu noțiunile legate de Hi-Fix am adresat conducerii IPGGH următorul referat:
În cadrul programului de amplasare a primei platforme de foraj marin, rețelei Hi-Fix îi revine sarcina anul acesta de a determina poziția navei în zona de interes pentru executarea forajelor necesare determinării structurii solului submarin unde vor fi amplasate picioarele platformei.
Aparatura Hi-Fix este montată pe nava Mangalia. Nava Mangalia este o navă fabricată în 1950, dintr-o serie de 4 nave asemenea cu care a fost dotată flota noastră. Două dintre ele au luat drumul fierului vechi, a treia navă, Tulcea, așteaptă aceiași soartă, iar a patra este nava Mangalia.
Pentru executarea forajelor , în chila navei s-a practicat o gaură de 1200 mm. Nava Mangalia are dimensiunile aproximative de 60-70 m lungime și 6-7 m lățime. În momentul de față nava este aprovată și guvernează greu. Nava are o trepidație mare la viteză mică și la orice viteză tribordul trepidează mai mult decât babordul. Trepidația navei ne-a creat greutăți și în anul 1971 cu nava Voinicul. Viteza maximă a navei este de 9-10 noduri și de obicei turbina se defectează astfel încât se poate conta pe 60% din puterea mașinii. Rezultă că viteza navei este de 6-8 noduri.
Zona de interes se află la o distanță de 72 de mile marine. Rezultă că până la punctul de lucru marșul este de 10 ore. Rețeaua ROM 2 este după părerea mea o rețea prea extinsă. Linia de bază Master-Slave 2 traversează delta într-o proporție de 7/9 deltă-mare și este de două ori mai mare ca linia de bază Master-Slave1. De aceea nu este de mirare că există întârzieri în propagarea semnalului de la Master la Slave 2 care se traduc prin instabilitatea contoarelor la receptorul navei. În condițiile cele mai favorabile de propagare a semnalelor radio se poate conta pe o stabilitate a rețelei între orele 6-16. Și dacă ținem cont că cele mai prețioase ore le pierdem pentru pregătirea navei, rezultă că marșul până la punctul de lucru durează 2 zile. Dintre care o noapte la ancoră unde se pot întâmpla multe. De aceea consider că se impune:
1-Amplasarea unor balize de referință pe parcurs și în zona de lucru pentru verificare poziției navei. Coordonatele balizelor de referință să fie verificate cu un receptor amplasat pe altă navă cu viteză Mare(NH 112- 15 noduri). Ca receptor se poate folosi receptorul de la IRCM sau monitor. Verificarea să se facă cel puțin o dată la două săptămâni.
2- Cunoașterea din timp a lucrării și a zonei de lucru pentru a exploata la maxim posibilitățile aparaturii, pentru întocmirea unor hărți hiperbolice zonale pentru a putea dirija nava astfel încât coloana de foraj să-și mențină verticalitatea.
3-Luarea unei măsuri oficiale astfel încât stația de radiotelegrafie să nu lucreze în gama de 2 Mhz, gamă care deranjează receptorul Hi-Fix. Gama de 2 Mhz asigură legătura telegrafică între navă și IFLGS prin rețeua telegrafie – telefon IRCM.
4- Mutarea convertizorului care alimentează aparatura Hi-Fix într-o încăpere ecranată , astfel încât să nu perturbe funcționarea stației de radiocomunicații.
5- Cunoașterea preciziei cu carea trebuie executate lucrările, deoarece ancorarea navei în 6 puncte nu este simplă.
6- Aplicarea cu strictețe a instrucțiunilor Hi-Fix elaborate de întreprinderea noastră, eventual adaptarea lor la această nouă situație de închiriere a rețelei Hi-Fix.
Semnătura
Deasupra găurii practicate în chilă era montată o mică turlă de foraj.Pentru precizie mai mare, am montat antena Hi-Fix pe o coloană din apropierea turlei.Nava Mangalia aparținea împreună cu personalul IRCM-ului, personalul care făcea forajul aparținea IFLGS, noi cei de la Hi-Fix aparțineam de IPGGH și mai erau și doi englezi veniți pentru prelevare de carote. Nu exista o persoană unică care să conducă această activitate. Marinarii erau plătiți la fel indiferent dacă erau în port sau în mare. Ei beneficiau de îmbarcare conform HCM 787/1958. Noi la Hi-Fix aveam spor de șantier, ore de noapte, ore suplimentare. La IFLGS erau alte drepturi, iar englezii erau interesați să stea în Constanța unde erau animatoare dacă noi nu vrem să lucrăm. Nava Mangalia era acostată în portul Tomis unde erau diverse bufete cu bere aburindă. Adunarea marinarilor se făcea prin sirena navei.
În acest an am făcut tură cu Mircea Pascariu. Stăteam într-o cabină în pupa tribord. Aveam mai mult aer și eram în apropiere de locul de muncă, de comandă, unde era instalată aparatura. Nava era cu castelul la pupa. Comandant era un ofițer tânăr, bun înnotător. Șeful de echipaj Gaie și Selamet erau marinari pricepuți.
va urma
Al dumneavoastră
Niculae Dobrescu