Am ajuns la Întreprinderea de Prospecțiuni Geologice și Geofizice prin repartiție guvernamentală. În acea perioadă, învățământul era gratuit, dar aveai obligații față de societate și trebuia să lucrezi trei ani de zile acolo unde era nevoie pentru economia națională. Cei trei ani obligatorii se vor transforma în 42 de ani de muncă.
În ziua de vineri 1 august 1969 m-am prezentat la sediul IPGG din Coralilor 20. Am ajuns la Secretariat. Spațiul era generos, secretară era Geta care o înlocuia pe Ica plecată cu soțul în străinătate. Pe cele 4 uși care dădeau la secretariat scria : Director, Geolog Șef, Inginer Șef, Inginer Șef. Am fost apoi îndrumat spre Personal unde am completat câteva formulare cu date personale.
De aici am mers în fundul curții unde aveam să-l cunosc pe inginerul Negrescu Victor care îndeplinea funcția de șef LAEG, inginerul Steriu Eugen fiind plecat în străinătate. Atunci mi-au fost prezentați inginerii Pelin Anton și Ion Nicoară care erau în București și care urmau să plece la Constanța la echipa seismică marină. Prima zi a fost dedicată instructajului de protecție a muncii de 8 ore.
În ziua de sâmbătă 2 august 1969 am fost împreună cu colegii mei Pelin și Nicoară la întâmpinarea Președintelui USA, Richard Nixon. Fiecare întreprindere avea un loc unde trebuia să se adune în cazul vizitelor președintelui Nicolae Ceaușescu. Stâlpul nostru era în apropierea Podului Băneasa. În buzunar aveam ordinul de deplasare pentru echipa seismică de la Malul Mare, Craiova pentru ziua de 4 august 1969.
Luni 4 august am plecat la Craiova cu trenul și de aici am luat IRTA până la Malu Mare. Am ajuns la baza echipei între 11 și 12. În bază nu erau decât câteva persoane : portarul, magazionerul și revizorul. Toată lumea era pe teren. Mi-am găsit o gazdă în apropierea bazei pentru care plăteam 200 de lei față de 150 lei cât primeam pentru cazare. Seara după ora 19 s-a întors din teren echipa. Șef de brigadă înregistrare era inginerul Ștefan Trușcă, cu 4-5 ani mai mare ca mine. Pe la el treceau toți stagiarii.
Stația era de tip analog cu 24 de canale, Geo Space cu tambur cu bandă magnetică și era montată pe un Ford. Șofer era un veteran, Papi Zaharov. De la Craiova la Ișalnița era o porțiune de șosea cu două benzi și circulam cu 100-120 km pe oră. Pe capota era cifra 9 pentru toate mașinile din întreprindere. Șef de formație era Toma Dumitru, care era în concediu de odihnă, locul lui fiind ținut de Trușcă Ștefan. Zilnic mergeam pe teren cu ajutorul de operator, Nicolae Dițoiu.
Cea mai grea zi pentru mine a fost ziua de 8 august, atunci când toată lumea a luat salariul și eu nu am luat nimic, dar a venit și ajunul zilei de 23 August când am luat prima sumă de bani, avansul. Eram încadrat cu 1560 de lei pe lună, aveam un spor de șantier de 45% la salariul din 1965 pentru meseria mea și mai primeam 150 lei pentru cazare. Atunci un cornet de semințe costa 25 de bani, iar o Eugenia ...65 de bani.
După 23 August am fost chemat la București pentru a merge la echipa de la Constanța.
Deplasarea am făcut-o cu o dubă , șofer fiind Simion Bocan, tatăl lui Mioara. Traversarea Dunării am făcut-o cu bacul. La vitezele care se practicau atunci, deplasarea a durat o zi. La Constanța am stat circa două săptămâni, participând împreună cu ing. Pal Liviu și tehn. Guguianu Honoriu la instalarea stațiilor în unde scurte PYE 125 T. Am făcut și o deplasare în deltă cu o șalupă. Drumul a fost plin de peripeții. Pentru a pleca șalupa din Tulcea, trebuia să-i îndesăm cu băutură pe căpitan și șeful mecanic. După plecarea din Tulcea a trebuit să facem o aprovizionare cu băutură la o alimentară pe o movilă, care era deschisă până la ora 23. Cu câțiva km înainte de a ajunge la SF. Gheorghe, s-a defectat motorul șalupei și am mers în derivă duși de curentul apei. La Sf. Gheorghe nu erau alei pietruite, așa că fetele cu școală mergeau cu pantofii în mână ca să nu spună oaspeții că ele nu au pantofi.
Pe 23 septembrie 1969 am plecat în armată, așa că desfacerea contractului de muncă pentru îndeplinirea obligațiilor militare am făcut-o în termenul legal, adică cu 5 zile înainte. Toamna lui 1969 a fost blândă și în decembrie umblam în veston.
Citesc pe site-ul oficial al lui Prospecțiuni SA că aceasta a fost înființată în 1950 sub denumirea de IPGGH, adică Institutul de Prospecțiuni Geologice și Geofizice pentru Hidocarburi. Greșit. Am trimis la această companie două comentarii în care explic istoria Geofizicii. Cum m-am obișnuit, prin oamenii săi, Prospecțiuni SA este arogantă și orgolioasă. Gehrig Schultz a distrus baza de reparații din Leordeni. Cititorule, dacă vrei să fi bine informat, citește și altceva decât ceea ce scriu eu. Dă o căutare google, Leordeni , 1958, Întreprinderea de Prospecțiuni Geologice și Geofizice, Geofizica.
Al dumneavoastră
Niculae Dobrescu